شیمی نو

ساخت وبلاگ

اوربیتال اتمی ناحیه ای از فضای اطراف هسته اتم است که الکترون در آن قرار دارد. مکان دقیق را فقط با استفاده از قوانین احتمال می توان تقریب زد. اوربیتال های اتمی مناطق کروی اطراف هسته را به صورت سه بعدی اشغال می کنند، بنابراین الکترون ها مانند سیاره ای که به دور یک ستاره می چرخد به دور هسته نمی چرخند. اوربیتال ها نیز اشکال مختلفی دارند. یک orbital به طور متقارن هسته یک اتم را احاطه می کند و دیگری که در جهات مختلف در دو طرف هسته پخش می شود.

انواع اروبیتال

هر اوربیتال اتمی، صرف نظر از نوع آن، در سطوح انرژی متفاوتی قرار دارد. آنها هر چه  از هسته دورتر می شوند سطوح انرژی کمتری دارند و بیشترین سطح انرژی مربوط به نزدیک ترین آنهاست.

هنگامی که یک سطح انرژی هسته را احاطه می کند، اوربیتال s نامیده می شود و هنگامی که اوربیتال در هر طرف گسترش می یابد، به عنوان اوربیتال p شناخته می شود. اشکال مختلف دیگری نیز برای اوربیتال های اتمی وجود دارد که به توصیف ماهیت الکترون ها به عنوان امواجی که یک هسته را احاطه کرده اند کمک می کند.

اتم‌ های دارای یک الکترون منفرد ساختاری مانند یک سیاره با جو  منحصر به فرد دارند و به نظر می‌ رسد اتم‌ هایی که الکترون‌ های زیادی دارند ابری از الکترون‌ ها آنها را احاطه کرده‌ است. الکترون های نزدیک هسته انرژی کمتری دارند، در حالی که اوربیتال ها در سطوح انرژی بالاتر دورتر از هسته پیچیده تر می شوند.

یک عدد کوانتومی برای تعریف حالت های انرژی الکترون استفاده می شود و الکترون ها با گسیل یا جذب انرژی سطوح انرژی را تغییر می دهند. در هر لحظه، وضعیت یک اتم با تجزیه و تحلیل پیکربندی الکترونی آن تعیین می‌ شود که می‌ تواند با برهمکنش آن با سایر اتم‌ ها و مولکول ‌های محیط تغییر کند. در هر سطحی تا سه اوربیتال p وجود دارد، به جز  orbital اول در اطراف هسته، هر چه سطح انرژی بالاتر باشد، اوربیتال کشیده تر است. هر اوربیتال اتمی دو الکترون را در خود نگه می‌دارد که بر اساس جهت اسپینشان متمایز می‌ شوند.

در اتم های درگیر، هر اوربیتال اتمی در طول تشکیل مولکول ها و ترکیبات برهم کنش می کند. در اوربیتال‌ های اتمی ترکیبی خطی، دو یا چند اتم می ‌توانند الکترون‌ هایی را بین اوربیتال‌ های هر کدام به اشتراک بگذارند. تئوری اوربیتال های اتمی هیبریداسیون شکل یک مولکول را هنگامی که توسط یک اتم به هم پیوند می خورد به جای چند اتم توصیف می کند. این می تواند شامل ترکیبی از هر دو اوربیتال s و p باشد و تعداد الکترون ها نیز نشان داده شده است. اوربیتال اتمی هر الکترون در یک اتم توسط متخصصان مکانیک کوانتومی برای درک پیچیدگی اتم‌ ها و نحوه برهمکنش آنها مورد مطالعه قرار می‌ گیرد.

نظریه مدار مولکولی

نظریه اوربیتال مولکولی قرارگیری الکترون ها را در یک مولکول پیش بینی می کند. دو یا چند اتم با هم ترکیب می شوند و اوربیتال های مولکولی را تشکیل می دهند. این ترکیب یا برهمکنش اوربیتال های اتمی می تواند پیوندی یا ضد پیوند باشد. یک اوربیتال پیوندی از تعامل دو اوربیتال اتمی از یک فاز تشکیل می شود در حالی که اوربیتال ضد پیوند از طریق فازهای مختلف تشکیل می شود. اوربیتال ضد پیوند در مقایسه با اوربیتال پیوندی انرژی بیشتری دارد. الکترون ها ابتدا وارد اوربیتال های پیوندی با انرژی پایین تر شده و سپس به اوربیتال های انرژی بالاتر می روند.

تعداد اوربیتال های اتمی و تعداد اوربیتال های مولکولی یکسان است. نیمی از تعداد اوربیتال ‌های مولکولی پیوند دارند و نیمی دیگر اوربیتال‌ های غیر پیوندی هستند. یک  orbital غیر پیوندی زمانی ایجاد می شود که اوربیتال های اتمی با یکدیگر برهم کنش نداشته باشند.

اگر اتم های یکسانی با هم ترکیب شوند، اوربیتال مولکولی دو اتمی هم هسته نامیده می شود. به عنوان مثال H2، N2، O2، F2، B2 و C2 هستند

دو اتم مختلف با هم ترکیب می شوند تا اوربیتال های مولکولی دو اتمی هترو-هسته ای را تشکیل دهند. به عنوان مثال می توان به CO، HF، LiF، و NO اشاره کرد.

دو اوربیتال اتمی با هم اوربیتال پیوندی σ و اوربیتال ضد پیوند σ* را تشکیل می دهند. یک اوربیتال اتمی s و p می توانند یک اوربیتال پیوندی σ و اوربیتال ضد پیوند σ* را تشکیل دهند. دو اوربیتال p با هم تعامل می کنند تا یک اوربیتال π پیوندی و یک اوربیتال ضد پیوند π* را تشکیل دهند. اوربیتال های پیوندی حاوی برآمدگی نیستند اما اوربیتال های ضد پیوند برآمدگی دارند.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : اوربیتال چیست؟ , اوربیتال, انواع اوربیتال , انرژی اوربیتال, اوربیتال s , اوربیتال p, , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 174 تاريخ : يکشنبه 29 آبان 1401 ساعت: 22:12

مواد شیمیایی برای بسیاری از صنایع مانند نیمه هادی ها، پوشش ها، چسب ها، روان کننده ها، خنک کننده ها، لوازم آرایشی و بهداشتی، نساجی، داروسازی و مواد شیمیایی کشاورزی بلوک های ساختمانی حیاتی هستند بنابراین مهم است که مواد اولیه خود را با اطمینان و از فروشگاه های مطمئن تهیه نمایید. خواه شما یک تولید کننده مواد شیمیایی باشید یا مصرف کننده نهایی؛ اطمینان از شناسایی دقیق مواد شیمیایی، مدیریت دقیق ناخالصی و انطباق با دستورالعمل های نظارتی، حیاتی ترین نیازهای شما هستند.

صنایع شیمیایی بخش مرکزی تجارت و تولید مدرن است. آنها طیف گسترده ای از مواد مختلف را تولید می کند که تقریباً در همه زمینه ها از فروش تجاری گرفته تا دارو استفاده می شود. شرکت های تولید شیمیایی از مواد خام مانند نفت، آب، فلزات و گازهای طبیعی برای تولید هزاران ماده شیمیایی مختلف استفاده می کنند که در سراسر جهان استفاده می شود. لاستیک و پلاستیک بخش بزرگی از صنایع شیمیایی را تشکیل می دهند که در واقع بخش قابل توجهی از تولید خود را مصرف می کند.  فروش مواد شیمیایی صنعتی و اولیه بازار بسیار گسترده ای در سراسر جهان دارد.  استفاده از مواد شیمیایی تولید داخل می تواند قیمت تمام شده محصولات را کاهش دهد و از خروج ارز از کشور جلوگیری کند.

تولید مواد شیمیایی

فرآیندها و فناوری های مختلفی در صنایع شیمیایی دخیل هستند، زیرا شرکت ها باید اقدامات زیادی را برای تبدیل مواد خام به مواد شیمیایی قابل استفاده انجام دهند. آنها اغلب باید مواد خام را پردازش و تصفیه کنند تا به شکل خالص درآیند. دقت زیادی در این زمینه لازم است. اگر حتی مقدار کمی از مواد کاملاً خالص نباشد، محصول نهایی ممکن است خراب شود. بنابراین، اندازه گیری یک جنبه فوق العاده مهم در صنعت است. در نهایت، مواد شیمیایی و ترکیبات مختلف معمولاً تحت واکنش‌ های شیمیایی قرار می‌ گیرند تا نتایج نهایی مطلوب به دست بیاید.

مواد شیمیایی تولید شده توسط صنایع شیمیایی در چندین دسته مختلف قرار می گیرند. مواد شیمیایی اساسی شامل مواد شیمیایی و محصولات شیمیایی است که در مقادیر زیاد تولید شده و اغلب استفاده می شوند. پلاستیک نمونه ای از یک ماده شیمیایی اساسی است. محصولات پلاستیکی در سراسر جهان در مقادیر بسیار قابل توجهی تولید می شوند و در همه چیز از بسته بندی گرفته تا اسباب بازی استفاده می شوند. پتروشیمی‌ ها که از نفت و سایر هیدروکربن ‌ها به دست می ‌آیند و کودهایی که در صنایع کشاورزی به مقدار زیاد مورد استفاده قرار می‌ گیرند نیز در دسته مواد شیمیایی اساسی قرار می‌ گیرند.

مواد شیمیایی ویژه، که اغلب مواد شیمیایی خوب نامیده می شوند، توسط صنایع شیمیایی در مقادیر کمتر تولید می شوند و هزینه بسیار بیشتری دارند. آنها شامل چسب های ویژه، مواد شیمیایی الکترونیکی، گازهای صنعتی، درزگیرها و پوشش ها هستند. علوم زیستی دسته دیگری از مواد شیمیایی را تشکیل می دهند. این دسته شامل محصولات بیولوژیکی مورد استفاده در صنایع بهداشتی و حفاظت از محصولات می باشد. مواد شیمیایی علوم زیستی معمولاً بسیار گران هستند.

مواد شیمیایی مصرفی آن دسته از مواد شیمیایی تولید شده توسط صنایع شیمیایی هستند که مستقیماً به مصرف کنندگان فروخته می شوند. این موارد شامل مواردی مانند صابون، مواد شوینده و محصولات آرایشی و بهداشتی است. صنعت شیمیایی بسیار گسترده است و حداقل صدها میلیون تن مواد شیمیایی در سال تولید می کند. این بخش حیاتی از اقتصاد مدرن است و تأثیرات گسترده ای در انواع صنایع دیگر دارد.

شرکت های خودروسازی، داروسازی، تولید مصرف کننده و لوازم آرایشی، همگی به شدت به محصولات شیمیایی که به صورت شبانه روزی توسط شرکت های شیمیایی در سراسر جهان تولید می شوند، متکی هستند. با استفاده از مواد شیمیایی تولید داخل نه تنها می توان هزینه ها را کاهش داد بلکه می توان اضافی آنها را صادر کرد و برای کشور ارزآوری کرد. به عنوان مثال با فروش مواد شیمیایی صنعتی به کشورهای همسایه می توان بازار منطقه را به دست گرفت.

لیست مواد شیمیایی تولید داخل

در حال حاضر مواد شیمیایی بسیاری در داخل کشور تولید می شوند. شرکت های مواد شیمیایی با عرضه مواد اولیه با کیفیت می توانند نیاز تولیدکنندگان داخلی را به راحتی برطرف کنند و مواد شیمیایی را با هزینه کمتری در اختیار صنایع داخلی قرار می دهند. برای آگاهی از لیست مواد شیمیایی تولید داخل می توانید به سایت های اینترنتی فروش محصولات شیمیایی مراجعه کنید یا با شرکت های تولید مواد شیمیایی برای فروش مواد شیمیایی صنعتی تماس برقرار کنید. 

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : مواد شیمیایی , لیست مواد شیمیایی , مواد شیمیایی تولید داخل, لیست مواد شیمیایی تولید داخل, نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 102 تاريخ : پنجشنبه 26 آبان 1401 ساعت: 3:54

مردم برای مدت طولانی به دنبال دمنوش و گیاهان جادویی بوده اند که باعث تقویت موها می شوند. به این ترتیب، گیاهان دارویی برای مشکلات مانند ریزش مو هنوز هم یک عبارت جستجوی بسیار رایج هستند. به طور کلی، اکثر تحقیقات نشان می‌ دهند که درمان‌ های گیاهی برای ریزش مو، حداقل در مقایسه با داروهای مدرن ریزش مو مانند ماینوکسیدیل و فیناستراید، چندان مؤثر نیستند.

با این حال، چند ترکیب گیاهی محبوب پتانسیل آن را به عنوان مواد حمایتی برای تقویت تارهای موی قوی و پوست سر سالم نشان داده‌ اند. ما این گیاهان را در زیر فهرست کرده ‌ایم و توضیح داده‌ ایم که چگونه می ‌توانند به عنوان لایه دوم محافظت در برابر طاسی با الگوی مردانه و سایر اشکال ریزش مو استفاده شوند.

بهترین دمنوش ها برای تقویت مو

چای سبز

چای سبز به عنوان همه چیز از یک مکمل کاهش وزن گرفته تا درمان تقریباً برای هر بیماری قابل تصوری تبلیغ می شود. در چند سال گذشته، چند مطالعه کوچک نشان داده اند که برخی از ترکیبات طبیعی موجود در چای سبز ممکن است برای تقویت و رشد مو مفید باشد.

به عنوان مثال، یک مطالعه منتشر شده در مجله Phytomedicine نشان داد که ماده اصلی تشکیل دهنده پلی فنول های خاص در چای سبز، اپی گالوکاتچین-3-گالات، ممکن است با مهار آنزیمی به نام 5-آلفا ردوکتاز به کاهش تولید DHT کمک کند.

جینسینگ

جینسینگ دارای خواص درمانی و دارویی است. در طول تاریخ، از آن برای تحریک اشتها، بهبود نشاط، کاهش حساسیت به سرما و بسیاری از اهداف دیگر استفاده شده است. برخی تحقیقات نشان داده اند که جینسینگ رشد مو را در فولیکول های موی کاشته شده تقویت می کند. با این حال، مانند سایر گیاهان محبوب برای رشد مو، ما هنوز هیچ داده با کیفیت بالایی از آزمایشات بالینی در مورد اثربخشی جینسینگ به عنوان یک محصول رشد مو یا سلامت مو نداریم.

جینکوبیلوبا

این گیاه سابقه طولانی در کاربردهای دارویی، عمدتاً در طب سنتی چینی دارد و امروزه نیز به عنوان یک مکمل غذایی استفاده می شود. اگرچه بسیاری از مزایای فرضی جینکوبیلوبا توسط تحقیقات فرض نشده است، شواهد کمی وجود دارد که نشان می دهد این ماده گیاهی ممکن است به رشد مو کمک کند.

به طور خاص، برخی تحقیقات نشان داده اند که جینکوبیلوبا ممکن است بر مسیرهای سیگنالینگ التهاب، از جمله مسیرهایی که به اشکال ریزش مو مانند آلوپسی آره آتا کمک می کنند، تأثیر بگذارد.

رزماری

رزماری مدت‌هاست که به دلیل اثرات دارویی فوق العاده مورد استفاده قرار می گیرد. تحقیقات علمی نشان می‌ دهد این گیاه دارویی خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد. محصولات حاوی رزماری ممکن است برای رشد مو مفید باشند و به عنوان درمان آلوپسی آندروژنیک عمل کنند.

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که استفاده موضعی از روغن رزماری باعث بهبود رشد مو و افزایش تعداد مو در مردان طاس بدون افزایش محسوس در موهای خشک، شوره سر یا موهای چرب می شود. شما می توانید روغن رزماری را به عنوان یک ماده طبیعی رایج در بسیاری از شامپوها، نرم کننده ها و سایر محصولات مراقبت از مو پیدا کنید.

هیبیسکوس

هیبیسکوس گیاه دیگری است که با بهبود رشد مو مرتبط است. در یک مطالعه حیوانی که در سال 2003 منتشر شد، محققان دریافتند که عصاره برگ‌ ها و یا گل‌ های هیبیسکوس باعث بهبود رشد مو می‌ شود.

انگور فرنگی هندی

انگور فرنگی هندی یا آملا، مدت‌هاست به عنوان یک عنصر اصلی در دستور العمل ‌های سنتی تایلندی برای کند کردن روند پیری استفاده می‌شود. همچنین به عنوان یک تونیک مو سنتی، اغلب برای تقویت مو و تقویت رنگ آن استفاده می شود.

اگرچه تحقیقات در مورد اثرات رشد موی انگور فرنگی هندی محدود است، اما مطالعه ای که در سال 2020 نشان داد که افرادی که موهای نازک داشتند پس از استفاده از سرم حاوی این ماده، بهبودهایی را تجربه کردند. این یک یافته جالب است که نشان می دهد این ماده ممکن است به عنوان یک درمان طبیعی برای ریزش مو در آینده نویدبخش باشد.

عوارض و خطرات گیاهان دارویی برای تقویت مو

وقتی صحبت از درمان ریزش مو به میان می‌آید، این باور عمومی وجود دارد که محصولات طبیعی، از جمله دمنوش، تونیک‌ های مو، درمان‌ های گیاهی، ماسک‌ های مو و روغن ‌های پوست سر، نسبت به داروهای موجود در داروخانه کمتر باعث ایجاد عوارض جانبی می‌شوند.

در حالی که این ممکن است در برخی موارد صحیح باشد، مهم است که به خاطر داشته باشید که محصولات گیاهی و سایر درمان های طبیعی کاملاً عاری از عوارض جانبی یا خطرات نیستند.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : دمنوش مناسب برای تقویت مو , انواع دمنوش مناسب برای تقویت مو , روش مصرف دمنوش مناسب برای تقویت مو, آشنایی با دمنوش مناسب برای تقویت مو, نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 92 تاريخ : سه شنبه 24 آبان 1401 ساعت: 3:31